wtorek, 22 lipca 2008

Inwentaryzacja na działce

Korzystając z ostatniej wizyty na działce, porobiłem sporo zdjęć. Z ich pomocą zrobiłem sobie małą inwentaryzację zasobów roślinnych działki.

From Działka i dom

Zacząć trzeba od elementu najważniejszego, czyli sadu śliwkowego. Śliwki jakie są, każdy widzi. Na pewno byłyby smaczniejsze, gdybym o ten sad wcześniej zadbał, tj. poprzycinał gałęzie, prześwietlił korony i zrobił wszystko, co tylko sztuka sadownicza nakazuje. Nie zdążyłem w tym roku tego zrobić. W przyszłym roku wezmę się za to na pewno!

Docelowo śliwek na działce będzie znacznie, znacznie mniej.
Po pierwsze, właśnie tam, gdzie dziś jest sad, zbuduję dom. Trzeba więc będzie wyciąć też miejsce na parking (i ew. garaż), taras, ogród, etc.
Po drugie, chcę mieć znacznie więcej różnych owoców, nie tylko śliwki. Nie zamierzam na tym zarabiać pieniędzy. Chcę mieć owoce dla samego siebie i swojej rodziny.

Śliwki można suszyć, mrozić, marynować, przerabiać na dżemy i śliwowicę. I wszystko zapewne będziemy robić. :)



Czarna porzeczka to drugi z najważniejszych elementów oryginalnego zagospodarowania mojej działki. Większą część obsadzono śliwkami, pozostałą część obsadzono czarną porzeczką. Niestety, czarna porzeczka została w większości zarośnięta przez las samosiejek różnego rodzaju. A może i na szczęście. Z porzeczką sprawa ma się tak, jak i ze śliwkami. Nie będzie to owoc, na którym chcę zarabiać. Że jest, to fajnie, bo soki z porzeczki są zdrowe i całkiem smaczne. Nie musi być jej dużo, tu moje potrzeby też są niewielkie. Bardziej niż na porzeczce zależy mi na tym, by w razie czego mieć skąd brać opał do kominka...



W jednym miejscu na działce wyrosło sporo krzaków jeżynowych. Z dzieciństwa pamiętam zbieranie tych owoców z babcią. Nie pamiętam tylko, co z nich można trwałego zrobić, tzn. jakie przetwory.



Truskawki, poziomki i inne tego typu owoce, z pewnością na działce pozostaną. Truskawki zapewne będziemy mrozić.



Jarzębina większości kojarzy się raczej z owocem do celów dekoracyjnych, niż konsumpcyjnych. Jednakże można z niej zrobić dżem, marmoladę czy jarzębiak. Owoce mają całe mnóstwo witamin. Mam nadzieję, że to nie jedyne drzewo tego gatunku.

Brak komentarzy: