niedziela, 15 lutego 2009

Tanie dogrzewanie - klimatyzatorem

Pisałem już tu troszkę, jak będzie wyglądać ogrzewanie domu, który zbudujemy sobie tu na działce. Dziś o jednym z elementów tego planu, czyli ogrzewaniu klimatyzatorem.

Znalazłem jakiś czas temu na Allegro aukcję o tytule klimatyzator do samodzielnego montażu (taką jak ta). Pomyślałem sobie, że taki właśnie klimatyzator trzeba będzie kupić do naszego taniego domu. Ma to być dom tani w utrzymaniu, taki klimatyzator na pewno w tym pomoże.

Klimatyzator zasadniczo służy do chłodzenia pomieszczeń. Działa jak lodówka, to znaczy "wypompowuje" ciepło z mieszkania. Ale może równie dobrze działać odwrotnie, to znaczy pobierać ciepło z powietrza na zewnątrz domu i ogrzewać jego wnętrze. Wtedy działa jak tzw. pompa ciepła powietrze-powietrze. To konkretne urządzenie produkując ok. 5,35 kW ciepła zużywa tylko ok. 1,9 kW energii elektrycznej. Zatem jego COP wynosi ok. 2,8. Oznacza to, że daje niemal trzykrotnie więcej ciepła, niż zużywane energii elektrycznej. Czyli można mieć 1 kWh ciepła za ok. 0,16 PLN, a więc taniej niż z gazu ziemnego.

Taki klimatyzator nie będzie podstawowym źródłem ciepła dla mojego domu, ale na pewno będzie czasem wykorzystywany. Po prostu jest to urządzenie zbyt tanie, by zrezygnować z jego zakupu. No i dzięki szybkozłączkom można je własnoręcznie zainstalować, bez płacenia za montaż.

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

;)

Anonimowy pisze...

W swoim domu również używam klimatyzacji do ogrzewania, ale tylko wiosną i jesienią. W zimie korzystam ze standardowej instalacji centralnego ogrzewania. A jeśli chodzi o samodzielny montaż to wolałbym nie ryzykować, u mnie instalowali wszystko fachowcy, bo wolałem mieć pewność, że wszystko będzie w porządku.

Przemysław Tolewski pisze...

Z tego co ja się orientuję to jak najbardziej takie kwestie są również możliwe, ale moim zdaniem zdecydowanie najlepiej sprawdza się na dzień dzisiejszy pompa ciepła. Zachęcam przy okazji do zapoznana się z tematem https://www.aircon.panasonic.eu/PL_pl/blog/co-to-jest-pompa-ciepla-split/ aby wiedzieć co to w ogóle jest pompa ciepła split.